Pardubickou kavárnu Bakla (https://www.facebook.com/baklacafe) jsem si zamiloval před 22 týdny (ať žije Foursquare). A nevědomky mi Petr Baklík ukázal v off-line prostředí věci, které by měli dělat on-line lidé. Hlavně marketéři e-shopů.

Dělá uživatelské testování. Před prázdninami uvažoval o změně kávy. U kavárny dost zásadní věc. Místo klasické italské směsi (přepražená, k dostání všude, ale lidé jsou na ni zvyklí) teď nabízí čerstvě praženou Brazílii v Pardubicích. Zhruba měsíc předtím dával stálým hostům zdarma ochutnat, ptal se na názor. Vyšlo to prý půl na půl a rozhodl se ke změně; ne na základě pocitu, ale dat od uživatelů, testování.

Drží komunikační i vizuální styl. Všude. Kavárenský lístek, upoutávka, facebook, letáčky, křídová tabule. A jaký styl má spousta e-shopů? Jeden na webu, druhý v newsletteru, třetí v potvrzovacím mailu objednávky.

A ještě jedna věc: Bakla nikdy neřekne „vaše káva byla uvařena“. Jak jsou na tom vaše maily o odeslání objednávky? Krásně o (ú)trpném rodu nedávno psal výborný psavec Marian Kábele.

Jednotný vizuální styl

První dává. Nechává kluky z „Palačinky dobré jako smrt“ zadarmo v kavárně prodávat palačinky. Hostí lekce Španělštiny. Prodává Caffé Amalthea – z každého dává peníze neziskovce. Dává váš shop lidem rady, návody, přihodíte sem tam dáreček jen tak? Podpoříte někoho jiného jen tak?

Spolupracuje a doporučuje. Propaguje místní pražírnu (Blacksoup), učí lidi dělat si doma dobrou kávu (třeba aeropress), dává tipy na jiné dobré kavárny. Odvádí si tím kšefty? Nemyslím si to. Kdy jste na webu někoho doporučili, dali prostor k propagaci někomu jinému? Pěkný způsob, jak doporučovat najdete u super kopíka Marcela Kupky nebo (mého konkurenta:) SEO konzultanta Lukáše Pítry.

Myslí na lidi. Obyčejná voda ke kávě. Někdo ji ani nedává… Bakla dělá vodu s citronem, mátou nebo třeba okurkou. Výborný. A hlavně vám klidně jen tak doleje… A teď si přečtěte své obchodní podmínky, nebo způsob, jak vyřizujete reklamace nebo vratky zboží.

Používá jednoduché a efektivní nástroje. Tržby má na papíře. Dvě jednoduché A4 stránky, kam si čárkuje prodané věci. Tomu také předchází rozumně široký sortiment. A co váš shop? Nemáte náhodou tisíc produktů, z nichž se prodává 50 položek? Nepoužíváte zbytečně pro dva lidi super mocný CRM / software na projektové řízení? Pěknou ukázku využití jednoduchého nástroje Trello na plánování příspěvků na Facebook napsal Marek Prokop. Já zase pro plánování používám logický rámec.

A co váš kavárník? Naučil vás něco?