V mém SEO & PPC životě byla tři přelomová školení. První někdy v roce 2008, kdy jsem začal používat data z PPC pro SEO, druhý v květnu 2014, kdy mi Filip Podstavec ukázal Open Refine a třetí včera, kdy Jakub Kašparů z Lyntu ukázal google skripty pro správu PPC.

Kubovy skripty pochopitelně nebudu šířit, podělím se ale o jejich přínosy.

Tak nějak vypadá AdWords skript. Není potřeba mu rozumět, je důležité ho umět spustit
Tak nějak vypadá AdWords skript. Není potřeba mu rozumět, je důležité ho umět spustit

Tak 30 – 40 % práce PPCčkáře jsou inzeráty. Ale kdy a jak jednoduše a rychle vyhodnotit, který v sestavě je lepší? A když udělám místo jednoho nový, kdy je mám znovu vyhodnotit? A jak to mám dělat pro 300 kampaní a 5000 sestav? Skriptem, který hledá přidané inzeráty, sleduje jejich zobrazování, kliky a při statisticky dostatečných číslech dá echo do souboru. De facto dělá takový A/B test. Pak stačí třeba jednou týdně projít výsledky a cíleně se zabývat jen těmi relevantními. Pro pár mých kampaní tipuji úsporu 4 hodiny týdně. A mimochodem, že běží málo výkonné inzeráty je jedna z typických chyb, které opravuji po převzetí kampaní.

Dalších 10 % času jsou vylučovací klíčová slova. Protože report vyhledávacích dotazů na AdWords má celkem málo dat, skript použije (zatím stále dostupné) API našeptavače google. To vrací spoustu slov, na která zřejmě nechtěně inzerujeme a která z reportu dotazů neznáme. A proto je ani nemůžeme vyloučit. Se skriptem můžeme. Tipuji to na 10 % úsporu nákladů u mých klientů. 

Která slova neplní cíle, např. ROAS (Return on Advertisement Spend)?

Tato data získá skript automaticky. Stačí si nastavit filtr na cílové ROAS a projít si daná slova

Generování inzerátů rovnou z analýzy klíčových slov. Stačí důležité klíčové slovo chápat jako Název sestavy, to slovo použít do titulku inzerátu, napsat dva řádky reklamy. A importovat přes AdWords editor. Na to ani není potřeba skript, stačí používat IF len(buňky)<25… a pěkně si nazvat sloupečky.

Titulky inzerátů pomocí vzorce a šup do AdWords editoru

Filtrování. Hlavní přínos filtrů? Že rovnou připravují akční data. Už nemusím vynakládat mentální energi na uvědomění ve smyslu “aha, tady mám dobrý konverze, ale celkem nízký CTR… a co pozice? Jo 3,5… to bych měl nabídnout trochu víc, upravit inzerát” Toto všechno jde nastavit jako filtr s parametry a už mít jen zobrazené:  “Uprav inzerát” nebo “Řeš landing page”.

Co dělat s konkrétním klíčovým slovem? Pomůžou podmínky
Tak jednoduché podmínky stačí nastavit
Tak jednoduché podmínky stačí nastavit

Inzerce na nové produkty klienta. Bez klienta. Stahujte si denně zbožový feed klienta, označte si zvlášť nové a zvlášť vyřazené produkty. A druhý den napište klientovi, že má na produkty spuštěné kampaně. Zřejmě bude mile překvapený, obzvlášť když vám nedal žádné info.

Na závěr tip k pojmenování kampaní. Používejte ustálený prefix pro kampaně, ve skriptech pak půjdou jednoduše filtrovat, např.:

  • S: vyhledávání
  • PLA: produktové
  • DSA: dynamické
  • C: obsahové

Díky, Kubo!

P.S. na http://www.freeadwordsscripts.com/ najdete spoustu AdWords scriptů zdarma. Šetří dost času.