- Dejte si měsíc volno. Dobrý restart je základ. Já to neudělal, od začátku jsem „pracoval“. Výsledky nevalné, únava stálá (tehdy měla Kryšpína rok…).
- Kašlete na loga, vizuál, web, vyladěné prezentační materiály. Stejně začnete po známostech, doporučeních nebo si budete navolávat. Stačí jednoduchá vizitka pro „náhodná setkání“.
- Připravte se dřív. Já do podnikání spadl během necelého měsíce. A to nepřipravíte nic. Pěkně svůj dlouhoplánovaný přechod na volnou nohu sepsal Pavel Ungr.
- Sepište si a naučte se jednu větu o své práci. Banální, že? Mě se ale po půl roce spolupráce zeptal copywriter Marcel Kupka: ty, Karle, co to vlastně děláš? Mě to připadá, že všecko a nic 🙂
- Po schůzce nebo odevzdání práce si sami pro sebe zpracujte ponaučení. A pocit ze spolupráce. Chcete s takovým člověkem pracovat? Já byl do jedné firmy dosazen proti vůli ředitele a spolupráce dopadla špatně. Teď už to neudělám.
Jak jsem naletěl a ještě dal slevu - Pokládejte pastičky na peníze. Někdo tomu říká pasivní příjem, já to beru jako diverzifikaci. Teď jsem s kolegou koupil e-shop s hodinami (Svět-Designu.cz). Má milion chyb, ale bez jakékoli placené podpory tam lidi nakupují.
Mimochodem do 17. září vám dám slevu 10 %. Jen do poznámky v objednávce písněte „Theodor“.Pozdě 🙂 - Když se chcete radovat z peněz, tak až z těch na účtu. Cokoli slíbeného, domluveného a dokonce i pod smlouvou se nepočítá.
- Dohodněte si vždycky nejzazší termín platby za svou práci, i nedodělanou. Když to závisí na klientovi a webstudiu, může se to dost protáhnout. Klidně na rok. True story, bro.
- Dostaňte se do komunity. Když ma někdo plnou kapacitu, tak vás třeba doporučí (díky Lukáši).
- Konejte hned. Na volné noze můžete jakýkoli nápad realizovat okamžitě. Teď jsem konzultoval Marošovi Bajlovi e-mailové kampaně. Rovnou během Skype hovoru jsme měnili texty a pak je rovnou rozeslal. Nač se s tím párat?
- Nechte klienta očekávat jen reálné. Závazná je sice jen smlouva, ale pověst máte jen jednu. Já se nechal vmanipulovat do očekávání („slibu“) konverzí v oboru IT. Nenapadlo mě, že téměř 90% míra opuštění z PPC může být normální. Tady klient uplatnil mou záruku ‚o 30 % lepší výsledky nebo zdarma‘.
- Spolupracujte. Nejlépe s těmi dobrými. Já weby dělám s ValentaDesign a Akumulátorem, texty s Marcelem Kupkou, Richardem Dobiášem a Pavlem Šenkapounem, CI s Martinem Škrochem. Ale nebráním se ani dalším profíkům. Klientům pouze doporučuji ověřené lidi. Jo, a za doporučení neberu provize.
- Školte se. Za poslední půlrok jsem byl na copywritingu u Richarda Dobiáše, PPC tuningu Petry Větrovské, OpenRefine Filipa Podstavce, workshopu na analýzu klíčových slov Pavla Ungra a vypracování person Romana Hřebeckého. Všechno výborně investované peníze.
- Školte jiné. Naučíte se lépe porozumět své práci a zjistíte, čemu klienti nerozumí. Pak se vám mnohem líp jedná a prodává. Já po dlouhé době veřejně přednášel na copycampu a… posuďte sami mou přednášku o logickém rámci a jiných vychytávkách na youtube 🙂
- Klientovi dopřejte rychlou výhru. SEO je docela dlouhodobé, tak si klidně vypomůžu PPC reklamou. Za pár korun přivedu reálné zákazníky nebo se klient „vidí na prvním místě na seznamu“ a je v klidu.
- Vizualizujte klientům. Online marketing je taková virtuální záležitost. Klientům proto vždycky ukážu nějakou „hmatatelnou věc“ – teplotní mapu webu (heatmapu) z CrazyEgg. Z ní často pochopí, že má doporučení jsou reálně podložená a pak mívám „volnější ruku“ pro práci a očekávání.
Pro pobavení dávám ukázku, jak mi někdo nasadil parohyJeden obrázek za tisíc slov - Občas se vraťte v čase. Já už snad stokrát našel inspiraci v zápiscích googlí konference z roku 2011.
- Berte podnikání sportovně a s úsměvem na rtu. Děláte přece pro sebe, na sebe a pro radost 🙂
Podělte se s ostatními (v komentářích) nebo si přečtěte navazující článek o mikronávycích, které zlepšují náladu i produktivitu.