Má stránka služby prodávat nebo informovat? Jak kdy. Obvykle by měla stránka služby odpovídat klasické TV reklamě: začne problémem/situací -> následuje řešení -> a super řešení značky X. 

Na webu samozřejmě nesmí chybět výzva k akci. A tak je to i na webu Aquarex, konkrétně na http://www.aquarex.cz/uprava-vody-ze-studny-domacnosti  a podobně v celé sekci služby pro domácnosti. V tomto případě si myslím, že jde o chybný koncept.
Ukázka stránky Úprava vody ze studny - aquarex.cz

Proč si myslím, že v tomto případě prodejní nastavení stránek služeb není správně?

Vycházím z analýzy dotazů lidí (analýzy klíčových slov) a dat o návštěvnosti a konverzích webu (klasicky Google Analytics, odeslané kontaktní formuláře – řádově jsou jich malé desítky). Pro ilustraci přikládám několik dotazů, které se týkají nabízených služeb:
  • čištění studny
  • čištění vrtaných studní
  • čištění kopaných studní
  • úprava vody ze studny
  • úprava bazénové vody ze studny
  • změkčování vody
  • zařízení na změkčování vody domovní
  • odstranění železa z vody
  • odstranění železa z pitné vody
  • odstranění manganu z vody
  • jak odstranit mangan z vody
  • jak odstranit vodní kámen
Domnívám se, že v uvedených případech lidé vyhledávají informaci, jak si sami mohou vyčistit studnu, změkčit vodu, odstranit železo, upravit vodu ze studny pro pitné účely. Jsme totiž národ kutilů, samouků, nechceme dát korunu, když to zvládneme sami. Problém u vody je ten, že laik úpravu vody sám nezvládne. Musel by dělat laboratorní rozbory, nastavovat a kalibrovat přístroje podle chemických a fyzikálních vlastností vody a další věci, kterým ani nerozumím.
A tady vidím problém aktuálních textů stránky služby – úprava vody ze studny. Lidé tady nenajdou informaci, že to sami nezvládnou a proč. Co je potřeba všechno udělat, jaké to vyžaduje vybavení a znalosti. Budou se tudíž snažit hledat jinde. Najít návod co a jak udělat sami. To samozřejmě nenajdou. Ale poptají zřejmě až toho, kdo jim řekne „to sám nezvládneš„.
Je to stejné, jako když Američani hledají letenku New York – Český Krumlov. Takový let prostě není. Ale šikovná taxi služba vytvoří stránku s touto informací a nabídne řešení – leťte z New Yorku do Prahy a my vás pak odvezeme do Krumlova.
Abych si domněnku ověřil, upravili jsme stránku http://www.aquarex.cz/cisteni-studni. Zatím bohužel nemám dostatek dat pro závěr.
Update 3.2.2015: Z pohledu SEO se úpravy projevily pozitivně. A je zřejmé, že propad návštěvnosti nebyl způsobený sezónností – viz zakreslený trend hledanosti dle sklik.cz.
Zlepšení návštěvnosti z fulltextu po úpravě obsahu
Zlepšení návštěvnosti z fulltextu po úpravě obsahu
 A lidem se stránka asi líbí, protože z ní hodně chodí na stránku Ceník čištění studní, přičemž odkaz je až na konci (docela dlooouhé) stránky.
Lidé přechází ze stránky na ceník nebo kontakty. Tam je chceme.
Lidé přechází ze stránky na ceník nebo kontakty. Tam je chceme.
Můj závěr? Na stránce služby mají své místo informace, stránka může být celkem dlouhá. Samozřejmě to platí tady a teď, pro jiné stránky může být koncept jiný.
Jaký máte na věc názor vy?
Disclaimer: Web jsem nedávno převzal do správy online marketingu. S autorem stávající koncepce webu i s autorem textů se znám a vážím si jejich práce. Účelem článku není hanět jejich práci, ale získat názor dalších odborníků.
Aktualizace z Twitteru

  • Lukáš Pítra

    Viděl jsem pár těch typických kutilů používat internet a troufám si říct, že častý verdikt může znít „spousty ňákejch keců, nemám čas to číst“ 🙂 Tihle lidi jsou zvyklí mít před sebou na papíře plánky, krokové návody, schémata. Viděls někdy jejich domácí dílničku, třeba někde v garáži? 🙂 IMHO by stálo za to vyzkoušet krokového průvodce daným úkonem (s ilustrační fotkou z praxe či více? „mrkněte, jak to děláme my fachmani) s vypíchutím možných rizik („tohle se může pokazit“) a na konci teprve nějaká možnost poptávky („kdybyste potřebovali pomoct“). Tedy za předpokladu, že cílovkou je fakt kutil.

  • Jak už jsem twítnul, osobně bych volil stereo variantu = odpověď pro kutily formou návodu + možnost objednávky služby pro ty, kteří po přečtení návodu zjistí, že je to moc složité. „Vyčištění studny je fuška, zařídíme to za vás. Ušetříte čas i peníze.“

    Vůbec bych se nebál srovnávačky – na kolik vyjde samovyčištění (včetně dopravy pro potřebné věci do x obchodů, zohlednění času), a na kolik vyčištění od profíků.

    Tak to vidí MaK.

  • Mariane, Lukáši: já počítám s tím, že celou sekci služby pro domácnost smrskneme na jednu trochu delší stránku s max pidi odstavečkem o konkrétní službě a to povídání dáme do sekce články / blog.

    Byla na to navržená sekce, máme tam už rvní článek – http://www.aquarex.cz/blog/jak-spravne-vybrat-cerpadlo . Takto vám to dá smysl?

  • @karelborovicka:disqus Jako jo, proč ne. Ale ať ten odstavec napíše někdo, kdo má trochu koule. „Samozřejmě budeme rádi, pokud se se svými dotazy a požadavky ohledně čerpadel obrátíte na nás.“ Tohle mě fakt, coby zákazníka, neosloví.

  • Miroslav Maňásek

    @maxoft:disqus Nejsem copywriter a ani se to nesnažím předstírat. Díky za věcnou připomínku. Články na blog píšu sám a teprve si zvykám na ten přímý a „úderný“ styl oslovování zákazníka, který dneska „frčí“. Časem to bude určitě lepší. Copywriter by ty články přepsal, ale takový luxus si zatím nemůžeme dovolit. Rozpočet na marketing je i tak napjatý dost.

    PS: Pro jistotu jsem rychle zkontroloval obsah kalhot a všechno je na svém místě.

    • Jasan @miroslavmasek:disqus, v pohodě. Myslel jsem obecně.

      Ten poslední odstavec je důležitý, protože má oslovit zákazníka. Nejde o to, že něco frčí, ale o psychologický účinek na čtenáře. Tudíž žádné moderní parádičky, nýbrž výsledky dlouholetých studií. A to ještě z dob, kdy jsme byli ještě mimísci. Testováno na lidech.

      Tip: nechte si kopíkem vypracovat třeba 10 variant posledního odstavce, a pak střídejte podle potřeby. No jo, ale na koho se obrátit? Když nebude mít váš kopík čas, tak je jasný, že třeba na mě, protože zařídím extra super výhodnou cenovku – souhlasíte-li s tím, že těch 10 příkladů použiju do nějaké studie a udělám vám tím pak i reklamu. Nekup to.

      Více na http://www.mariankabele.com

      P.S. ad PS: super. Ale down-selfie raději až po 22. hodině, a na jiném diskusním vlákně 🙂