„Já se k tomu ještě nedostal.“ Typická výmluva lidí, kterým pošlete nabídku. Kecají nebo ne? Používám na to jednoduchý trik. A trochu je špehuji.

Jako důležitou součást nabídky dávám často odkaz na můj nebo klientův web, kde mám přístup do Google Analytics. Takto:

V mailu vložím "skrytě" do odkazu měřicí parametry jako do PPC reklam
V mailu vložím „skrytě“ do odkazu měřicí parametry jako do PPC reklam

To navíc jsou tzv. UTM parametry, které se používají v PPC kampaních. Co znamenají:

  • utm_source – z jakého zdroje člověk přišel; já používám email pro mailovou korespondenci, sklik či adwords pro placené kampaně, newsletter pro mailing
  • utm_medium – o jaký druh návštěvy jde; u mě email opět pro maily, cpc pro placenou návštěvnost z PPC nebo wordlink pro odkazy vkládané do .doc dokumentu
  • utm_campaign – o jakou kampaň jde – v tomto případě wsu.cz, tedy web klienta, kterého „sleduji“.

Celá adresa pak vypadá třeba takto: http://www.paveldymak.cz/refinancovani-hypoteky.html?utm_source=email&utm_campaign=wsu.cz&utm_medium=email.

Ať se něco dovím, vkládám do mailu odkazů vždy víc. Včetně patičky mailu, jak jsem to doporučil i Mariánovi Kábelemu. Označuji je najednou až těsně před odesláním – jednoduše z evernote zkopíruji „dodatek“ adresy ?utm_source=email&utm_campaign=wsu.cz&utm_medium=email a přes  CTRL+V vložím ke všem odkazům v HTML módu mailového klienta.

Odkaz vložíte i v mailovém klientovi
Odkaz vložíte i v mailovém klientovi

A jak to pak vypadá, když se zadaří?

V Analytics najednou přibude řádek a já vím. Četl.
V Analytics (www.paveldymak.cz) najednou přibude řádek a já vím. Četl.

A pak u mě

A vidím, že četl i na www.karelborovicka.cz.
A vidím, že četl i na www.karelborovicka.cz.

#protip – stejně to jde dát do wordu, google dokumentu i e-mailového podpisu.

Taky špehujete své nabídky?

  • Lukáš Pítra

    Karle, jaký nabídky přesně myslíš? Myslíš nabídky vých konzultantských služeb, které posíláš lidem, kteří tě aktivně poptali? Takové u sebe nesleduju – jestli potřebovali pomoct a nepřečetli si ani nabídku, je to jejich mínus 🙂

    Nebo myslíš nabídky, které aktivně posílám firmám, se kterými bych chtěl spolupracovat? Ty neposílám, aktivní obchod nedělám.

    Nebo myslíš nějaké úplně jiné nabídky? Pak jsem to asi nepochopil 🙂

    • Lukáši, ve článku jsem to ukázal na své nabídce člověku, který mě aktivně poptal. Já si to sleduju. Nicméně používám to občas i na stávající klienty nebo spolupracující kolegy.

      Obecně si rád sleduji i taková pidi čísílka. A třeba tagovat si mailový podpis je jednoduchý základ. A čumím, odkaz v mailu dokáže přivést lidí na článek.

      • Lukáš Pítra

        Ok. A když to sleduješ, co z toho vyčteš? Nebo jak na to reaguješ? Ptám se jakože upřímně, mně to fakt zajímá k čemu to je 🙂

        • Je celkem fine zavolat člověku a zahájit hláškou „vidím, že už jste si nabídku četl …“nebo „jak se vám líbil článek XY?“ … obvykle to vyvolá pozitivní reakci 🙂

          Konkrétně u tohoto mailu (jsou tu návaznosti na nějaké termíny) zase vím, že „klient“ a) to četl, b) i když mi neodpověděl, tak vím, že doporučení v mailu stíhá použít pro úpravu zadání grafiky.

          • Lukáš Pítra

            Ok, obdivuju, že máš na to čas 🙂

          • to je chvilka 🙂

          • marcelpapp

            To, že kliknul ještě nemusí znamenat, že četl… Lidi toho naklikaj:)

          • To je samozřejmě pravda. Navíc v době referral spamu apod. Ale pořád lepší, než nevědět nic 🙂

      • Martin Humpolec

        Zaujalo mě to, ale někde jsem potkal informaci, že GA takového člověka pak považují za novou návštěvu. Neznehodnocují se tím tedy trochu statistiky?

        • Martine, pokud vím, tak cookie se tím nepřepíše, čili ani nový návštěvník nevznikne (pokud už u mě na webu byl).

  • Pokud to chce člověk sledovat, tak za tímhle účelem doporučuji třeba http://www.yesware.com/ (těch nástrojů je více a liší se funkčností, cenou a snadností použití). Umí měřit otevření e-mailu (vloženým pixelem), prokliky na odkazy a některé taky stažení přílohy.

  • Já si takto sleduji odkazy, které umisťuji do instalátorů a aplikací, ale trackovat podpis e-mailů by mě tedy nenapadlo 🙂

    • No vidíš, a přitom taková blbost 🙂
      Ale vážně, když máš třeba 30 obchodníků, kteří rozesílají maily, komunikují s klienty, tak krásně vidíš, kdo reagoval, jaké případovky nebo články na blog táhnou a tak.