Mám za sebou 18 měsíců po odchodu ze zaměstnání. Dávám v šanc pár myšlenek, které mohou pomoct při vašem rozjezdu. Volně navazuji na článek o 13 myšlenkách, které mi změnily život a poslaly na volnou nohu.

  1. Dejte si měsíc volno. Dobrý restart je základ. Já to neudělal, od začátku jsem „pracoval“. Výsledky nevalné, únava stálá (tehdy měla Kryšpína rok…).
  2. Kašlete na loga, vizuál, web, vyladěné prezentační materiály. Stejně začnete po známostech, doporučeních nebo si budete navolávat. Stačí jednoduchá vizitka pro „náhodná setkání“.
  3. Připravte se dřív. Já do podnikání spadl během necelého měsíce. A to nepřipravíte nic. Pěkně svůj dlouhoplánovaný  přechod na volnou nohu sepsal Pavel Ungr.
  4. Sepište si a naučte se jednu větu o své práci. Banální, že? Mě se ale po půl roce spolupráce zeptal copywriter Marcel Kupka: ty, Karle, co to vlastně děláš? Mě to připadá, že všecko a nic 🙂
  5. Po schůzce nebo odevzdání práce si sami pro sebe zpracujte ponaučení. A pocit ze spolupráce. Chcete s takovým člověkem pracovat? Já byl do jedné firmy dosazen proti vůli ředitele a spolupráce dopadla špatně. Teď už to neudělám.

    Jak jsem naletěl a ještě dal slevu
    Jak jsem naletěl a ještě dal slevu

  6. Pokládejte pastičky na peníze. Někdo tomu říká pasivní příjem, já to beru jako diverzifikaci. Teď jsem s kolegou koupil e-shop s hodinami (Svět-Designu.cz). Má milion chyb, ale bez jakékoli placené podpory tam lidi nakupují. Mimochodem do 17. září vám dám slevu 10 %. Jen do poznámky v objednávce písněte „Theodor“. Pozdě 🙂
  7. Když se chcete radovat z peněz, tak až z těch na účtu. Cokoli slíbeného, domluveného a dokonce i pod smlouvou se nepočítá.
  8. Dohodněte si vždycky nejzazší termín platby za svou práci, i nedodělanou. Když to závisí na klientovi a webstudiu, může se to dost protáhnout. Klidně na rok. True story, bro.
  9. Dostaňte se do komunity. Když ma někdo plnou kapacitu, tak vás třeba doporučí (díky Lukáši).
  10. Konejte hned. Na volné noze můžete jakýkoli nápad realizovat okamžitě. Teď jsem konzultoval Marošovi Bajlovi e-mailové kampaně. Rovnou během Skype hovoru jsme měnili texty a pak je rovnou rozeslal. Nač se s tím párat?
  11. Nechte klienta očekávat jen reálné. Závazná je sice jen smlouva, ale pověst máte jen jednu. Já se nechal vmanipulovat do očekávání („slibu“) konverzí v oboru IT. Nenapadlo mě, že téměř 90% míra opuštění z PPC může být normální. Tady klient uplatnil mou záruku ‚o 30 % lepší výsledky nebo zdarma‘.
  12. Spolupracujte. Nejlépe s těmi dobrými. Já weby dělám s ValentaDesign a Akumulátorem, texty s Marcelem Kupkou, Richardem Dobiášem a Pavlem Šenkapounem, CI s Martinem Škrochem. Ale nebráním se ani dalším profíkům. Klientům pouze doporučuji ověřené lidi. Jo, a za doporučení neberu provize.
  13. Školte se. Za poslední půlrok jsem byl na copywritingu u Richarda Dobiáše, PPC tuningu Petry VětrovskéOpenRefine Filipa Podstavce, workshopu na analýzu klíčových slov Pavla Ungra a vypracování person Romana Hřebeckého. Všechno výborně investované peníze.
  14. Školte jiné. Naučíte se lépe porozumět své práci a zjistíte, čemu klienti nerozumí. Pak se vám mnohem líp jedná a prodává. Já po dlouhé době veřejně přednášel na copycampu a… posuďte sami mou přednášku o logickém rámci a jiných vychytávkách na youtube 🙂
  15. Klientovi dopřejte rychlou výhru. SEO je docela dlouhodobé, tak si klidně vypomůžu PPC reklamou. Za pár korun přivedu reálné zákazníky nebo se klient „vidí na prvním místě na seznamu“ a je v klidu.
  16. Vizualizujte klientům. Online marketing je taková virtuální záležitost. Klientům proto vždycky ukážu nějakou „hmatatelnou věc“ – teplotní mapu webu (heatmapu) z CrazyEgg. Z ní často pochopí, že má doporučení jsou reálně podložená a pak mívám „volnější ruku“ pro práci a očekávání.
    Pro pobavení dávám ukázku, jak mi někdo nasadil parohy

    Jeden obrázek za tisíc slov
    Jeden obrázek za tisíc slov

  17. Občas se vraťte v čase. Já už snad stokrát našel inspiraci v zápiscích googlí konference z roku 2011.
  18. Berte podnikání sportovně a s úsměvem na rtu. Děláte přece pro sebe, na sebe a pro radost 🙂

Podělte se s ostatními (v komentářích) nebo si přečtěte navazující článek o mikronávycích, které zlepšují náladu i produktivitu.

  • Kamil

    Nejdřív rozkrok, teď parohy. Jak ty to Karle děláš! 🙂 V bodu 7 marně hledám odkaz.

  • Pavel

    hezky napsané…. dovolím si po 2 letech na volné noze něco málo doplnit ….

    19. Scházejte se s úspěšnými a zkušenějšími, jedno takové setkání Vás může inspirovat a posunout víc než přečtení všech knih o osobním rozvoji.

    20. Nečekejte až budete mít nejlepší mobil, notebook, tablet, stůl, kancelář 🙂 všechno co potřebujete už máte.

    (Pavel L. Chrudim)

    • Souhlasím Pavle s obojím 🙂 Zvlášť pro poradenství / online marketing fakt stačí počítač a hlava 🙂

      • Pavel

        Rád dodám, že jsem přednášku na copycampu viděl osobně a patřila k nejlepším 🙂
        …….

  • Ten bod 8. „Dohodněte si vždycky nejzazší termín platby za svou práci.“ je hodně prozíravý. Určitě se hodí i pro pokročilejší volnonožce.

    • Už mě to 2x zachránilo. Sice jsem ještě něco dodělával tak po třech měsících, ale…