Jasné zaměření na typ klientů a odbornou specializaci mi šetří spoustu času a peněz za školení a sebevzdělávání obecně. A taky za mou propagaci a práci s poptávkami.

Přínosy úzkého zaměření na klienty

Vhled do mého nastavení

Jirkovi Rosteckému jsem říkal, že mi moc pomáhá úzce vymezený okruh práce a klientů. Mám to nastavené celkem jednoduše:

Vymýšlím a propaguji weby služeb, které lidem zlepšují život.

Co to pro mě znamená

  • jde o weby, nikoli e-shopy
  • jsou to služby, nebo i produkty, které jsou lidem užitečné, tím pádem i etické, není to slovy Pavla Mináře „naleštěný prd“
  • protože jsou užitečné, lidé je (různě často) chtějí a tím pádem i hledají (to je pro mě zaměření na vyhledávače)
  • propaguji ~ dělám SEO, PPC, další reklamu

Rozšiřující aspekty

  • Dělám obory, kterým i osobně rozumím, souzním, baví mě. To, co bych si sám koupil nebo využil – např. žaluzie či hypotéky vs.móda. Efektem je, moje práce pak nestojí tolik času na poznávání a mám i svoje vhledy.
  • Pracuji pro zaběhnuté firmy. Znají svůj byznys, „jen“ mají mezery v onlinu. Nejlíp funguje, když se potkávám přímo s majitelem nebo obecně člověkem, který reálně rozhoduje „ve věci“ a také o penězích.
  • Velikostně jde o firmy, kde se vyplatí mít jednoho šíře rozkročeného člověka, než pět super specialistů. Důvod je jednoduchý: majiteli odpadá opakované předávání know-how, koordinace práce X specialistů, řešení „kompetenčních“ sporů či nechtěného ovlivnění výsledků jednoho druhým.
  • Zaměřením jsem živnostník, freelancer, prodávám své jméno, svou práci. Nebuduji agenturu.
  • Pracuji dlouhodobě a pro pár klientů. Díky tomu známe sebe, produkty, jdeme do hloubky.
  • Výsledkem jsou z mého pohledu realizované prodeje či získané relevantní poptávky. Po službách, které dávají byznysově smysl. To dokládají moje případovky.

Cílem webu je zisk. Spolu vymyslíme, jak ho dosáhnout. Obvykle to znamená být něčím užitečný a pomáhat lidem s jejich problémy. Neustále. A lépe než ostatní.

(to je první bod mého marketingového desatera)

Co z toho po mě plyne prakticky

Definuje mi to odbornost, fakticky jde o

  • poznávání klientů – formy různých uživatelských výzkumů, testování, dotazování
  • lehce pokročilou webovou analytiku
  • psaní, copywriting
  • SEO a PPC (Sklik, Ads, Facebook)
  • UX, návrhy webu

A co to už není

  • v PPC věci spojené s produktovými kampaněmi, skriptováním, vytvářením velkých automatizovaných kampaní, nabídek
  • řešení Heureky a dalších zbožových portálů
  • denní řešení Facebook postů
  • pokročilé implementace e-commerce měření, big data analytika
  • branding

Praktické přínosy pro mě

Největší přínos vidím v čase a financích na sebevzdělávání, propagaci a setkávání s lidmi.

Sebevzdělávání

Vzdělávání věnuji prakticky jeden den v týdnu. Zaměření mi dělá kompas, co pro mě má a nemá smysl. Dnes je totiž tolik možností… praktický příklad – Medio dělá super konference – pro mě má smysl jít na SEOrestart, PPCrestart a už ne na Datarestart nebo Socialrestart.

Než jsem si řekl, že nebudu dělat e-shopy odpadlo mi vzdělávání ve spoustě věcí, které jsem ve finále použil pro dva tři klienty. Efektivit mizivá.

Práce do hloubky

Jenom v AdWords (dnes Google Ads) je každý týden několik změn. Já je fakticky můžu řešit půl roku po spuštění, protože málokdy mají zásadní vliv na výkon kampaní.

Místo zkoumání a testování takových změn raději projdu posledních 500 poptávek a zjistím, co se lidi na webu nedověděli a jdu to tam doplnit. Nebo zajedu na veletrh a pozoruji, na co se lidi ptají a jak jim obchodníci odpovídají. A dovím se to, co by mi sami nikdy neřekli, protože je to nenapadne.

Propagace a komunita

Jako freelancer se rád setkávám a pracuji s dalšími freelancery. Třeba na Freelance klubu nebo Think tanku na volné noze. Nechodím na velké konference, setkání typu Internet Effectiveness Awards. To není „můj kmen“ 🙂

Když píšu články, zaměřuji se zase jen na to, co dělám. A co pomůže podobně naladěným lidem. Strategii jsem si zpracoval už před lety, když jsme si ještě chtěli říkat INNOVIO.

Prvotní obsahová strategie. Všimněte si vpravo nahoře definice klientely

Rychlé řešení poptávek

  • e-shopy předávám, kompletní správu na Pavla Tlapáka, PPC třeba na Janu Vnoučkovou, social na Lukáše Těžkého
  • pro mě neetické weby odmítám
  • služby, sortiment, kterému nerozumím odmítám, snažím se doporučit někoho vhodného

Suma sumárum – jasno v hlavě mi dává čas na důležitější věci, než je práce 🙂