Už někdy před rokem na školení SEO vysvětloval Marek Prokop, co vše se musí stát, abyste člověka dostali na web. Já to trochu o další krok směrem k prodeji.

Co se musí stát, abyste získali návštěvníka podle Marka:

  • Někdo musí ve vyhledávači kliknout na odkaz vedoucí na Váš web
  • Aby to udělal, musí jej k tomu přesvědčit titulek a popisek
  • Pokud ho má přesvědčit titulek a popis, musí je ve výsledcích vyhledávání vidět.
  • Před tím musel položit dotaz vyhledávači, který musí vědět o vaší stránce.
  • Informaci, která ho zajímá, musí zformulovat do vhodného dotazu
  • Ale úplně na začátku: musí mít zájem o onu informaci.

Co se musí stát, abyste na internetu prodali produkt:

  • Někdo musí na vašem webu odeslat objednávku či formulář
  • Aby to někdo udělal, musíte ho přesvědčit, že produkt a vaše služby jsou super – to je úloha copywrite
  • Abyste někoho přesvědčili, musíte ho na web přivést
  • Abyste ho přivedli, musíte dělat SEO, vést PPC, psát do fór, odpovídat na mailové i telefonické dotazy nebo rozesílat newslettery
  • nebo taky propagovat web / firmu v rádiu, televizi, letácích nebo nasazovat konkurenci parohy jako vodafone 🙂
    (poznámka: víte, že „signály o off line reklamě“ jsou zřejmě jeden z faktorů, jak google řadí výsledky vyhledávání?).
Vodafone nasadil T Mobile parohy
Vodafone nasadil T Mobile parohy

Jednoduché, že? Moc ne. Např. v Americe prý 70 % lidí vybere produkt online, ale koupí jej off-line.

Ale zpět k tématu. Ještě nám chybí důvěra zákazníka a jeho „pozitivní dojem“ z webu – user experience. Jeden z důležitých faktorů je „Cross Channel Experience„. V kostce to znamená, že důvěra a vůbec vztah ke značce, firmě, webu se utváří na základě dojmů a informací z mnoha různých kanálů (channels). Těmi kanály mohou být internetové diskuse, nebo posezení s kamarády u piva. Stejně tak se zákazníkem „komunikuje“ obal všeho produktu. Nebo i způsob jeho ovládání (např. je jednoduché zprovoznit vámi prodávanou myčku?). A co třeba vaši zaměstnanci, jak komunikují s klienty na lince technické podpory? Nebo váš firemní Twitter? Pro další informace si přečtěte článek Cross Channel Experience design.

P.S. Důležitá je i cena. Ale strategie být nejlevnější vám zákazníky možná přivede, ale dlouhodobě neudrží.